بیمه زندگی خاورمیانه

چالش های بیمه های زندگی در ایران و راهکارهای رویارویی با آنها

خلاصه خبر
در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه که در 13 آذر 98 در برج میلاد برگزار شد؛ فعالین صنعت کشور به هم اندیشی و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.
همایش بیمه و توسعه

در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه که در 13 آذر 98 در برج میلاد برگزار شد؛ فعالین صنعت کشور به هم اندیشی و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند. در پنل چالش های بیمه های زندگی در ایران و راهکارهای رویارویی با این چالش ها، مهدی نوروزی ، مدیر عامل شرکت تخصصی بیمه زندگی خاورمیانه، در سخنان خود با اشاره به تجارب این شرکت در زمینه بیمه های زندگی و فراز و نشیب های موجود در این راه، تاکید کرد: مهم‌ترین مسیری که در بحثِ افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌توان به آن توجه ویژه داشت مسیر بیمه‌های زندگی است. وی در ادامه به بررسی علل عدم رونق مورد انتظار بیمه های زندگی در کشور پرداخت و افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که حدود 15 درصد پرتفوی در سال 97 معطوف به بیمه‌های زندگی بود در صورتی که در کشورهای توسعه‌یافته این آمار حدود 60 درصد است، اختلاف بسیار زیاد است و این نکته را گوشزد می‌کند که ظرفیت بسیار زیادی در ایران وجود دارد؛ بنابراین می‌توان با توجه بیشتر به بیمه‌های زندگی به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کرد.

نکته دیگر نوع محصولات بیمه‌های زندگی  است که بیشتر در حوزۀ بیمه‌های عمر و پس‌انداز و بیمه‌های اندوخته‌دار خلاصه می شود. این موضوع شاید کار را دشوار کرده است. از یک طرف جامعه را معطوف کرده‌ایم که بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری بخرند ؛ اما از طرف دیگر با مشکلات اقتصادی و تورم مواجه هستیم که ما را با وضعیت بحرانی مواجه می‌کند ، ارزش پول کاهش می‌یابد و چنین مسائلی ابهام ایجاد می نماید که آیا سرمایه‌گذاری در بیمه‌های اندوخته‌دار و بیمه‌های پس‌انداز مناسب است یا نه؟

نوروزی گفت: قصد دارم از این فرصت استفاده کنم و چالش هایی را که بیمه زندگی خاورمیانه به عنوان اولین شرکت تخصصی با آن مواجه بود با شما در میان بگذارم. صنعت بیمه از سال‌ها پیش به دنبال این بود که شرکت‌های تخصصی راه‌اندازی شوند تا نقش بهتری در ایجاد تمایز و فرصت‌های بهینه برای ارائه محصولات داشته باشند. قرعه به نام بیمه زندگی خاورمیانه افتاد. این شرکت در اواخر سال 1395 وارد عرصه صنعت بیمه شد. به‌رغم همه توصیه‌هایی که در این حوزه وجود داشت ، این شرکت با یکسری چالش‌هایی مواجه شد.

در سال 1396 یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت بیمه زندگی خاورمیانه این بود که برخی محصولات بیمه‌های عمر با توجه به اینکه رایدرهایی برای آن پیش‌بینی و مجوزهای لازم دریافت نشده بود قابل ارائه به مردم نبود و این شرکت با چالش رقابت در عرصه فروش بیمه‌های زندگی مواجه شد. بعد از تعاملات بخش فنی و اکچوئری بیمه خاورمیانه با همکاران بیمه مرکزی، در نهایت موفق شدند پوشش‌هایی را به محصولات بیمه‌ای بیافزایند. به این ترتیب تعدادی محصول در شرکت طراحی شد و در اواسط سال 1396 فروش بیمه‌نامه‌های شرکت بیمه زندگی خاورمیانه توسعه نسبی را پیدا کرد.

چالش دومی که شرکت بیمه خاورمیانه با آن مواجه شد از مسائلی است که قطعاً شرکت‌های دیگر هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و آن چالش زیرساخت‌های نرم‌افزاری بود.

 شرکت بیمه زندگی خاورمیانه ابتدا یک نرم‌افزار خارجی را خریداری کرد با این نیت که بتواند تمایزی را که به دنبال آن است از طریق بستر‌های نرم‌افزاری ایجاد و محصولات متنوع را از طریق این زیرساخت‌ها ، طراحی کند و در اختیار بیمه‌گذاران بگذارد؛ اما تحریم‌ها، کار را دشوار کرد و رفت و آمد کارشناسان آن شرکت خارجی سخت شد و در نهایت این زیرساخت نرم‌افزاری که قرار بود مزیت نسبی شرکت بیمه زندگی خاورمیانه باشد به چالشی جدی تبدیل شد. بخش زیادی از شبکه فروش که در ابتدا با اشتیاق وارد مجموعه بیمه زندگی خاورمیانه شده بودند به نوعی با مشکل مواجه شدند و شرکت بیمه خاورمیانه بعضاً با ریزش شبکه فروش مواجه شد.

شرکت بیمه زندگی خاورمیانه به این نتیجه رسید که به نوعی نیازمند تغییرات زیر ساختی است تا بتواند این شرکت را به مسیری که هدف گذاری شده بود، سوق دهد، از طرفی شرکت بیمه زندگی خاورمیانه تنها شرکت تخصصی و به جرأت می توانم بگویم صددرصد خصوصی است طبیعتاً همه سهامداران این شرکت در کنار فعالیت اجتماعی و خدمت به جامعه و در اختیار قرار دادن بیمه‌های عمر و زندگی به مردم به سودآوری هم می‌اندیشند.

در سال 1397 زیرساخت‌های نرم‌افزاری‌مان را تغییر دادیم و از یک نرم‌افزار داخلی برای بیمه‌گری استفاده کردیم. با تیم برنامه‌نویسی‌ که  در شرکت متمرکز شد، نرم‌افزار را توسعه دادیم و در حال حاضر خوشبختانه یکی از مزیت‌های رقابتی این شرکت، نرم‌افزار تخصصی آن است که قابلیت این را دارد که با سرعت و دقت، محصولات را تولید کند و در اختیار شبکه فروش قرار دهد.

مدیر عامل بیمه خاورمیانه در ادامه گفت: چالش دیگری که شرکت بیمه خاورمیانه با آن مواجه بود نمایندگان و شبکه فروش بود. در حال حاضر شرکت‌هایی که در حوزه بیمه‌های زندگی فعالیت می‌کنند، سازمان‌های فروش خود را با ساختارهای مختلفی طراحی کرده‌اند که این ساختارها به شرکت‌ها کمک می‌کنند که بتوانند به نحو بهتری بیمه‌های زندگی را ارائه دهند.

به گفته نوروزی از آنجا که بیمه‌های زندگی فروختنی هستند، پس اگر توانستیم بیمه زندگی را به صورت صددرصد الکترونیک در اختیار مردم قرار دهیم آیا باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌شود یا نه؟ باید بگویم همچنان بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند؛ بیمه‌نامه‌های زندگی باید از طریق نماینده و به صورت رودررو فروخته شود. در این مورد هم چالش‌های بسیار زیادی وجود داشت که تلاش کردیم خود را با انواع ساختارهای سازمان فروش تطبیق دهیم و در عین وجود ساختار IT قدرتمند در شرکت بیمه خاورمیانه، به سمت توانمند سازی نمایندگان نیز پیش رفتیم. خوشبختانه در این زمینه نیز قدم های مثبتی برداشته شد و به نوعی با برنامه ریزی هدفمند ریزش ها به رویش تبدیل گردید.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر، تنوع محصولات است. همه معتقدند؛ اگر می‌خواهیم ضریب نفوذ بیمه از مسیر بیمه‌های زندگی افزایش یابد باید محصولات ‌بروز، متنوع و مورد نیاز مردم را طراحی کنیم، که چالشی که در این زمینه وجود دارد این است که  آیا شبکه فروش، قابلیت ارائه محصولات متنوع را در جامعه دارد؟ اگر چه از نظر فنی ایجاد تنوع در محصولات کار دشواری نیست اما این یک چالش جدی است که در ادامه سایر دوستان مبسوط‌تر به آن می‌پردازند و از نظر همه صاحب‌نظران استفاده می‌کنیم.

 

لینک مطلب : https://melico.ir/life-insurance/اخبار-بیمه-عمر-و-زندگی-خاورمیانه/چالش-های-بیمه-های-زندگی-در-ایران-و-راهکارهای-رویارویی-با-آنها کپی